Η φιλοσοφία αναλύει τη φύση της ανθρώπινης γνώσης, εξετάζοντας την αξιοπιστία των γνωστικών μηχανισμών και των ερευνητικών μεθόδων που βρίσκονται πίσω από αυτήν. Επιπλέον, η φιλοσοφία ασχολείται με τις ηθικο-κοινωνικές πτυχές των θεωριών μας για τη φύση, την επιστήμη και την εκπαίδευση. Αναζητά δε, τρόπους να διαμορφώσει τις κοινωνικές, επιστημονικές και εκπαιδευτικές πρακτικές στο πλαίσιο των οποίων εκπαιδεύονται οι άνθρωποι σήμερα. Αν θέλεις λοιπόν, να εμβαθύνεις στην ερευνητική περιοχή της Διδακτικής των επιστημών της φύσης, είναι χρήσιμο να αντιμετωπίσεις τις προκαταλήψεις σου σχετικά με το τι σημαίνει γνώση, επιστήμη, φύση, εμπειρική έρευνα, εκπαίδευση, αξιοπιστία κλπ. Η εξοικείωση με τη φιλοσοφική μελέτη θα σε βοηθήσει να διατυπώνεις ερευνητικά ερωτήματα, να διασαφηνίζεις τους κεντρικούς όρους της έρευνάς σου, να αξιολογείς διαφορετικές μεθόδους έρευνας, και γενικά να βελτιώνεις την επιστημονική σου πρακτική. Θα σε βοηθήσει επίσης, να διδάσκεις τις επιστήμες της φύσης χρησιμοποιώντας επιστημολογικά κατάλληλες μεθόδους και επιχειρήματα. 

Ενδεικτικές δημοσιεύσεις

  • Dimopoulou, G., & Gasparatou, R. (2023). Dewey and Rousseau on Experience-Based Science Education. Science & Education, 1-13. https://doi.org/10.1007/s11191-023-00477-w

  • Gasparatou R. (2023). Science education & the tightrope between scientism and relativism: a Wittgensteinian balancing act. In P. Standish & A. Skilbeck (eds), Wittgenstein and Education: On Not Sparing Others the Trouble of Thinking (pp. 56-66). Wiley Publishers.

  • Valanidou, E., Ergazaki, M., & Gasparatou, R. (2020). Using philosophy-inspired categorization strategies to design a learning environment about biological classification: A case study with 4th graders. In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education, Proceedings of the ESERA 2019 Conference, Part 16, pp. 1894-1903. Bologna: ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna. 978-88-945874-0-1978-88-945874-0-1

  • Gasparatou, R., Ergazaki, M., & Kosmopoulou, N. (2020). Using Philosophy for Children to introduce the living/non-living distinction in kindergarten. International Journal of Early Years Education,1-16.

  • Gasparatou, R. (2019). Understanding the sciences: a quasi-Wittgensteinian note on NOS. Cultural Studies of Science Education, 14(3), 577-586.

  • Gasparatou R. (2017). Scientism and Scientific Thinking: A Note on Science Education, Science & Education, 26(7-9), 799-812.

  • Gasparatou, R., & Ergazaki, M. (2016). Could philosophy inform biology education?. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 3(2), 29-35.